Hjemmesiden anvendercookies. Accepter cookies ved at trykke her.
Accepter cookies
ØGET TRAVLHED PÅ VORES LAGER OG LÆNGERE LEVERINGSTIDER
Kære kunde, Vi har travlt på vores lager, og du kan derfor opleve længere leveringstider. Alle bestillinger, som ikke leveres inden jul, afsendes i starten af januar, når vores kunder igen holder åbent og kan modtage varer. Har du spørgsmål vedr. din ordre eller fakturering, kan du kontakte vores kundecenter på info@lekolar.dk.
Johanna Ljungdahl Larsson og Kim Ejdelind arbejder som pædagoger på Drottninghögs daginstitutioner i Helsingborg. Vi besøgte dem for at høre, hvordan de forberedte miljøer er blevet en vigtig del af børnenes og pædagogernes hverdag.
Et forberedt læringsmiljø er konstrueret med udgangspunkt i, hvordan børn lærer og tænker. Det vækker deres nysgerrighed og opmuntrer dem til at søge ny viden, og miljøet er udformet på en sådan måde, at børnene kan arbejde selvstændigt i det. Det indebærer, at møbler og materialer er tilpasset efter børnenes alder og størrelse.
Johanna og Kims roller indebærer et stort ansvar for den pædagogiske udvikling, som er noget, de virkelig brænder for. Målet er at skabe en indbydende daginstitution, og forberedte læringsmiljøer er derfor noget, der ligger deres hjerte ekstra nær.
"Det, at man som barn hver morgen møder ind til et smukt og ryddeligt læringsmiljø, betragter vi som en stor del af det at være en indbydende virksomhed," forklarer Johanna.
Hun og Kim mener, at der er mange fordele ved at arbejde med forberedte læringsmiljøer. Børnene deltager mere aktivt i at udforske og undersøge, men også i at stille på plads og passe på deres miljø. "Det bliver et helhedsarbejde, som bidrager til, at vi sammen med børnene værner ekstra meget om vores miljøer og vores materiale," siger Kim.
Hun og Kim mener, at der er mange fordele ved at arbejde med forberedte læringsmiljøer. Børnene deltager mere aktivt i at udforske og undersøge, men også i at stille på plads og passe på deres miljø.
"Det bliver et helhedsarbejde, som bidrager til, at vi sammen med børnene værner ekstra meget om vores miljøer og vores materiale," siger Kim. Selvfølgelig spiller pædagogerne også en stor rolle i arbejdet med forberedte læringsmiljøer. "Når vi i arbejdsgruppen sætter ord på, hvilke færdigheder børnene skal arbejde sig hen imod, bliver det lettere at stille spørgsmål, som kan drive børnenes processer fremad og hjælpe os med at nå vores fælles mål," fortæller Johanna.
Derfor er det vigtigt, at arbejdsgruppen reflekterer over indholdet i miljøerne, og at de materialer, der anvendes til børnene, anvendes på en målstyret måde, så de hele tiden vækker børnenes nysgerrighed og støtter dem i deres udvikling. Det handler altså om at stimulere børnene til at videreudvikle sig ved hjælp af materiale, som henvender sig til forskellige interesser og modningsstadier. Bare det at lade børnene deltage er en stor del af arbejdet, mener Kim og Johanna. Det kan for eksempel handle om, at man sammen med børnene sorterer materialerne efter en dags leg og udforskning og forbereder til næste dag. Sammen med børnene gør man miljøet fint, indbydende og spændende for at vise, hvordan man værner om sine omgivelser og inkluderer børnene i den følelse.
Det er dejligt at møde på arbejde om morgenen og blive mødt af børn, som befinder sig midt i forskellige lærings-processer, som ejer deres egen læring og inviterer dig med ind i et spændende møde,” fortsætter Johanna. ”Og tænk, at man som barn bliver mødt af pædagoger, som er klar til at indbyde til leg, samspil og udforskning, til at bygge og tegne i forberedte læringsmiljøer, som ikke bare spejler interesserne i børnegruppen, men også de processer, der foregår i vores projekt lige nu."
Mange favoritter blandt produkterne Johanna og Kim fortæller, at de har haft stor glæde af Lekolars sortiment og afslutter interviewet med at fortælle om deres personlige favoritter.
• Tegning styrker børnenes motoriske og mentale færdigheder og giver samtidig plads til den følelses- og udforskningsmæssige udvikling. Derfor er vi glade for pap i forskellige bredder og længder, som skaber et område på gulv og væg, som man kan projicere eller tegne på.
• Høje, lave, flytbare og nogle gange endda lyddæmpende – en god variation af borde gør det nemmere at skabe et indbydende, pædagogisk og ergonomisk miljø i daginstitutionen. Hesteskobordet er en klar favorit, eftersom det er lavt og nemt at flytte, og så har det en spændende form, som inviterer til møder mellem børnene.
• Lysborde stimulerer børns æstetiske og visuelle sans og kan anvendes på mange forskellige måder. I Drottninghögs daginstitution anvendes lysborde i mange størrelser og former til at få børnene til at eksperimentere med farver, former og mønstre og til at undersøge materialer indsamlet i naturen.
• Mikroskoper hjælper børnene med at opdage og udforske de mindste detaljer i deres omgivelser. Med en WiFi-puck kan man vise utrolige detaljer for selv de yngste børn. Et godt tip er at kombinere en projektion på væggen fra en projektor med for eksempel grafitkridt og pap, så man kan vise detaljer i stort format på væggen og tegne dem af.
Du skal have et kundenummer eller et EAN-nummer for at handle hos os.
Skriv din e-mailadresse for at få tilsendt et nyt password.