Vi oplever i øjeblikket, at vores hjemmeside kan køre lidt langsommere end normalt. Vi beklager de ulemper, dette måtte medføre. Hvis du har brug for hjælp, så tøv ikke med at kontakte vores kundeservice på info@lekolar.dk eller tlf. 70 20 60 80, hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til at lægge en ordre. Tak for din tålmodighed!
Skab et sanserum eller et kreativt læringsmiljø i daginstitutionen, skolen eller fritidshjemmet, hvor børnenes hjerner kan få en pause. Man kan arbejde med sansestimulering på mange forskellige måder. Ved at anvende kuber, sten og en projektor med projektionsnet, som skifter farve, vækker man nysgerrighed og skaber spænding. Med et mørketelt udelukkes alle andre indtryk, og oplevelsen af forskellige farver og lysskift bliver pludselig anderledes og meget stærkere.
Gør spejle i forskellige former og designs til en del af den sensoriske oplevelse ved at lave et spejlrum. Legen med spejle er ikke bare sjov. Den er også vigtig for alt fra børnenes selvopfattelse til at give dem en dybere forståelse for matematik, perspektiv og symmetri.
At opleve ting med øjnene er fantastisk, og det er muligt takket være interessant visuelt og sensorisk legetøj. Med smarte digitale værktøjer kan vi skabe forbløffende miljøer. Kombiner det gerne med taktile miljøer og aktiviteter, som får børnene til at reagere på deres handlinger og lære at tilpasse deres reaktioner. Den taktile stimulans hjælper med at koordinere indtryk og med tiden blive mere bevidst om egne bevægelser. I kombination med det taktile legetøj kan hørelsen stimuleres på forskellige måder ved hjælp af f.eks. musik eller instrumenter. Hørelsen er ekstra vigtig for vores indlæring sammen med evnen til at tolke det, der bliver sagt, og udvælge det, som er vigtigt.
Endelig! En projektor, som de mindste selv kan håndtere.
'The Kids Projector' er legetøjstestet og helt ufarlig for øjnene. Den kan bruges til sjove skyggelege i børnehøjde, men også som et pædagogisk hjælpemiddel til fx at forklare lys og skygger. Læs mere her.
Vi har mange forskellige sensoriske produkter til daginstitutioner, skoler og fritidshjem, som gør det lettere for dig som pædagog eller lærer at skabe sensationelle sensoriske rum. Her på siden har vi samlet vores mest populære sensoriske produkter og legetøj sammen med sjove og pædagogiske tips og idéer.
Her kan du se hele vores sensoriske sortiment.
Udvikling og læring – med alle sanser
Uden for sanselaboratoriet på Tekniska museet i Stockholm står en flok fireårige. De venter forventningsfuldt og har svært ved at stå stille, så en gang imellem spæner de en tur frem og tilbage i gangen.
Børnenes guide på sanselaboratoriet er i dag den svenske pioner og nestor inden for interaktionspædagogik. Siden 70'erne har Mariana Back studeret og arbejdet med børnenes møde med teknik og videnskab. Hun fandt hurtigt inspiration i de Science Centers, der skød op rundt omkring i verden i 60'erne. Sanselaboratoriet er blot et af hendes mange pædagogiske projekter i årenes løb.
– Nu må I tage skoene af, så går jeg ind med nogle af jer, siger hun med en stemme, som får børnene til at stoppe op og høre efter.
De går i stå, så snart de træder ind gennem døren. Efter et par skridt ind på rummets bløde mostæppe, stopper børnene igen op og gør store øjne. Langs væggene står høje træstammer, og mellem dem projiceres en smuk løvskov. Man hører rislende vand og en ensom solsort i det fjerne. På forskellige stationer er der lagt spændende sansematerialer frem. Mariana betragter børnene, mens de opdager det ene efter det andet.
Puslespil i blinde
– I må undersøge alt, der er her i skoven, mærke på stenene, lytte til lydene. Se, man kan flytte de farvede plexiglasstykker på lysbordet.
Mens børnene bliver opslugt af at udforske opacitet og skabe mønstre med geometriske former, fortæller Mariana om tanken bag sanselaboratoriet.
– Herinde kan børnene opleve med alle deres sanser. I et trygt og roligt miljø kan de udforske på deres egne vilkår, helt uden krav. Rummet er udformet til at forstærke sanseindtrykkene og stimulere børnenes kognitive og motoriske udvikling. Det handler meget om oplevelse, men lige så meget om indlevelse.
Nu har et af børnene fået øje på et såkaldt følepuslespil og sætter sig for at skabe med brikkerne, der er beklædt med forskellige taktile materialer. Mariana lader hende gå i gang og lister derefter frem til hende.
– Tror du, at du kan lægge puslespillet uden at kigge, bare ved at mærke på brikkerne, spørger hun og peger på et øjenbind, som pigen straks tager på.
I samarbejde med Lekolar
Idéen om et laboratorium for de yngste, hvor sanserne er i centrum, blev udklækket i forbindelse med den store udstilling MegaMind. Den tog udgangspunkt i det pædagogiske begreb STEAM og temaer som hjerne og læring, innovation, interaktion og leg.
– Inklusion og tilgængelighed var vigtige begreber. Vi skabte blandt andet et sanserum for de mindste. Det var dér, idéen opstod, og i samarbejde med kunstneren Eva Tuvhav Gullberg udviklede vi sanselaboratoriet. Hendes viden om børns æstetiske læringsprocesser gav projektet et fantastisk løft.
Mariana kom også tidligt i kontakt med Lekolars datterselskab Hands On Science. De er førende inden for pædagogiske værktøjer og materialer inden for teknik og videnskab til skole og daginstitutioner.
– Uden deres og Lekolars støtte i form af materialer, udstyr, økonomiske ressourcer og ekspertviden kunne vi ikke have skabt dette fantastiske rum til børn i skole- og førskolealderen. Især børn med funktionsnedsættelser elsker at være her, fortæller Mariana.
Populær
Populær
Populær
Populær
Populær
Populær
Du skal have et kundenummer eller enten et EAN-nummer eller et CVR-nummer for at handle hos os.
Skriv din e-mailadresse for at få tilsendt et nyt password.