- Et trygt og inkluderende læringsmiljø med plads til leg og glæde
Formålet med Lekolars indretning af Rødovre Parkvej Skole har været at skabe trygge og inkluderende læringsmiljøer, hvor alle elever trives, uanset deres individuelle udfordringer. Da bygningen ikke oprindeligt er opført som skole, har det været nødvendigt at tænke kreativt.
Løsningen har bl.a. været at male væggene i beroligende farver og udstyre dem med støjabsorberende elementer. De nye vægfolier med mørke farvenuancer og bjergformede støjabsorbenter skaber ikke kun en behagelig og hyggelig atmosfære på skolen, men har også gjort det muligt for eleverne at spille f.eks. bordtennis uden støj og uro. Hvilket før var en aktivitet lærerne undgik. Denne type løsning opfylder skolens ønske om at kompensere for de udfordringer, eleverne møder, og sikre dem den bedst mulige skoledag, fortæller skoleleder Sidsel de Vos Dalhoum.
Den røde tråd i farvevalg, former og design og en indretning baseret på Lekolars læringsmodel 2.0 gør det muligt at flytte møbler og inventar mellem skolens afdelinger efter behov. Dette skaber en genkendelighed, som giver eleverne tryghed, og sikrer at indretningen altid er klar til forandring.
Det har været vigtigt at skabe plads til både leg, energi og glæde. Samtidig er der mange elever, som er overfølsomme over for støj, og derfor har der været behov for at skabe rolige miljøer, der stadig inviterer til aktivitet. ”Mange af vores elever er overfølsomme og reagerer voldsomt på støj. De har svært ved større rum og mange mennesker,” fortæller Sidsel. ”Med den nye indretning kan de øve sig i at forholde sig til andre menneskers lyde, lugte og adfærd, men samtidig føle sig trygge.”
Personalet har bemærket en positiv ændring i elevernes trivsel og adfærd takket være de beroligende farver på væggene. Det har været en enkel og økonomisk løsning, der har gjort det muligt at investere i møbler som højryggede sofaer. De højryggede og fleksible Snake-sofaer bruges til at skabe små afskærmede rum-i-rum, hvor eleverne kan trække sig tilbage, men stadig være sociale og ”sammen hver for sig”. Alle afskærmede pladser og opholdssteder er indrettet, så der altid er plads til en ekstra person – en kammerat kan sætte sig eller en lærer kan trække en stol hen. På den måde inkluderer man eleven uden af flytte eleven ud af sin egen tryghedszone.
Læringen er også integreret i gangarealer og på væggene, så eleverne altid bliver mødt af undervisning, uanset hvor de befinder sig på skolen, da nogle elever ikke altid kan rumme klasse-fællesskabet og i stedet må opholde sig i gang- og fællesarealer. Dette signalerer også overfor både elever og forældre, at skolen er et læringssted, og ikke blot et opbevaringssted.
Sidsel understreger, hvor vigtigt det er, at alle deres skønne elever føler sig ønskede og inkluderede, uanset deres baggrund, kønsidentitet eller sociale adfærd. Med den nye indretning udstråler skolen nu inklusion og rummelighed, og skaber de optimale rammer for dette.
Det gode samarbejde mellem Lekolars indretningskonsulent Vicki Nielsen og Rødovre Parkvej Skole har strakt sig over en længere periode, og er sket i flere etaper. Skolen har sat stor pris på Lekolars evne til at levere fleksible møbler, der kan tilpasses skolens behov for varierende miljøer.
”Vi har kun stor ros til Vicki for hendes ekspertise og vejledning. Vicki har været en synlig og tilgængelig samarbejdspartner, der ofte kom forbi med forslag til ændringer af møblernes placering eller det visuelle design, hvilket har hjulpet både elever og personale til en bedre trivsel,” udtaler Sidsel.