Stop motion animation er en utroligt effektiv måde at integrere teknologi i skoledagen på en meningsfuld måde. Der er ikke brug for at tilkøbe mere elektronik for at komme i gang – tværtimod kan I bruge de iPads eller mobiler, I allerede har. Masser af filmpædagogiske ildsjæle er allerede i gang, og både børnehavebørn og teenagere har stort udbytte af at lave stop motion.
Uanset hvilket fag eller emne, I arbejder med, kan animation bruges som et kommunikationsværktøj. Med stop motion har I mulighed for at arbejde med billeder, bevægelse og lyd på en lettilgængelig måde, der opmuntrer til kreativitet og samarbejde. Tidligere har det krævet meget forberedelse at komme i gang med stop motion, men nu findes der en plug’n’play-løsning: Piximakey Stop Motion Studio.
Piximakey’s animationsunivers kombinerer det fysiske og digitale, så I kan tage hul på det kreative med det samme. Den kompakte trækuffert er jeres fysiske værktøjskasse, indeholdende device-stativer, bagtæpper og særlig stop motion-modellervoks. Den gratis Piximakey-app er jeres digitale værktøjskasse, der binder billeder, bevægelse og lyd sammen. Alt er designet i samarbejde med pædagoger, lærere og børn fra 3 år og op, og med et klik er jeres film klar til at blive delt – eller arbejdet videre med i iMovie, hvis det skal være mere avanceret.
Når vi arbejder med stop motion og det 21. århundredes kompetencer, ser vi det som et træ, med tre store forgreninger: Literacy Skills, Learning Skills og Life Skills.
Literacy Skills omfatter børns evne til at håndtere, afkode og anvende teknologi, information og medier. Når vi bruger tablet og mobiler til at lave stop motion, forholder eleverne sig både til det rent tekniske, f.eks. hvordan telefonens kamera tager et godt billede, og det mere kunstneriske, hvor budskab, billede og lyd smelter sammen på en digital platform.
Den anden forgrening kalder vi Learning Skills, og den omfatter de fire K’er: Kritisk tænkning, kollaboration, kreativitet og kommunikation. Når børn laver film sammen, gennemgår de en kreativ kollaborativ proces, der udfordrer dem på mange planer. Idéer skal omsættes til virkelighed, og det kræver kompromiser, problemløsning og samarbejde. At arbejde med stop motion udvikler desuden børns evne til kritisk at afkode video, da de erfarer hvor let man kan snyde sin seer ved hjælp af animation, underlægningsmusik og klippearbejde.
Den tredje forgrening, Life Skills, omfatter universelle evner, som man tager med sig gennem livet. Personlige evner som initiativ, produktivitet, lederskab og sociale kompetencer er essentielle for at klare sig godt i voksenlivet, både i og udenfor arbejdssammenhæng. Når en gruppe børn laver en film sammen, er det i princippet en kreativ produktion, de selv styrer. Der er typisk en overordnet ramme, f.eks. et tema eller en tidsbegrænsning, men derudover skal børnene selv definere opgaver, gå fra snak til handling, prioritere, skære fra og færdiggøre et produkt. Stop motion giver langt større muligheder for at skifte retning undervejs end i live-optagelser, så ovenstående kompetencer trænes fra start til slut...