Ups!

En uventet fejl opstod. Forsøg igen senere.

Bekræfte

Er du sikker på du vil slette?
Er du sikker på du vil slette?
OBS! På grund af hensyn til miljøet vil alle ordre under kr. 200 blive pålagt et ekstra fragtgebyr på kr. 75,- med mindre du handler via en indkøbskontrakt, som har fragtfri levering. Vi anbefaler, at du gemmer din bestilling til senere. Går du til kassen pålægges ekstra fragt. Tak fordi du hjælper os med at opretholde en miljøvenlig profil!

Tryk NEJ for at fortsætte med at handle eller gemme din bestilling til senere for at undgå fragtgebyr. Tryk JA for at gå til kassen. Fragtgebyr tillægges.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Vi oplever i øjeblikket, at vores hjemmeside kan køre lidt langsommere end normalt. Vi beklager de ulemper, dette måtte medføre. Hvis du har brug for hjælp, så tøv ikke med at kontakte vores kundeservice på info@lekolar.dk eller tlf. 70 20 60 80, hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til at lægge en ordre. Tak for din tålmodighed!

Fridhem 1.jpg

Det ringer ind – og alle løber ud!

Vejen snor sig gennem en den klare løvskov og de åbne græsgange i den lille, svenske provinsby Närke. Pludselig dukker den klassiske røde skolebygning op, gemt i skovbrynets høje bevoksning. Det er lige blevet frikvarter, og det vrimler med børn, som spreder sig ud over den store skolegård og ind i skovens løvhytter.

- Vores skole drives af et forældrekooperativ, der i 1997 reddede den fra lukning. Her er en daginstitution og en skole, der går op til 5. klasse, fortæller Martin Hylén, der er skoleleder på den lille skole lidt udenfor Örebro i Sverige.

Fridhem daginstitution og skole er kendt for sin udepædagogik, et tiltag, der blev startet for fem år siden og er blevet udviklet løbende. En udbredt fordom er, at udepædagogik handler om at tvinge eleverne ud uanset vejr.

- Vores enkle filosofi er, at elevernes udendørsaktiviteter skal være lærerige og sjove. Hvis det styrtregner, er der ingen grund til at være udendørs. Børnenes målopfyldelse skal altid være i fokus, forklarer Martin.

Hans erfaring er, at udepædagogikken appellerer til alle børn, men måske ikke alle forældre.

- Vores elever og forældre har valgt dette med åbne øjne og er meget positivt indstillet. De vil hellere have mere udeundervisning.

For ham selv er vildmarken og naturen en stor del af livet.

Fridhem 2.jpg

Oplevelser og spænding

Samtidig er det vigtigt, at hver enkelt lærer finder sin egen model og får lov til at tale sin egen pædagogiske dialekt. Han henviser til pædagogikprofessoren John Hatties forskning om vigtigheden af ​​ægthed.

- Lærerens ægthed er meget vigtig for elevernes målopfyldelse; at du virkelig mener, hvad du gør.

Betingelserne for udepædagogik er de bedst tænkelige på Fridhemsskolan. Udover adgangen til løvskov risler en bæk i nærheden og på markerne ved siden af ​​har skolen bygget et par læhegn. I skolegården er der grønne tavler, som man kan samles ved og forskellige områder til undervisning. Skolen har også bygget et enkelt udendørs klasselokale med tag og brede døre, der kan stå på vid gab.

- Det behøver ikke være mere kompliceret. Samtidig er udbyttet ved udepædagogik så stort. Forskning har vist, at det gavner elevernes indlæring og helbred, når vi underviser udenfor. Mulighederne for variation og nye oplevelser er uendelige. Oplevelsen er i centrum - uden spænding bliver livet ret trist, siger Martin.

Bygger broer over bækken

Han fortæller om en kollega på en kommunal skole, der før hvert ophold udendørs var tvunget til at lave en risikoanalyse.

- Man kan spørge sig selv, om der i så fald ikke også bør laves risikoanalyser indendørs. Der er jo også risiko for, at der sker eleverne noget, når der er trapper, vinduer med mere.

Han forstår ikke, hvorfor man skulle sidde og studere insekter på computeren, når man kan finde dem levende på den anden side af vinduet, selv på en skole midt i byen - det er bare at gå ud.

- Mulighederne for tværfaglig og praktisk undervisning er også større udendørs. Min kollega Fredrik programmerede for eksempel kompasser med eleverne i matematik. De blev derefter brugt i idrætstimen.

Egentlig er det meget simpelt, siger han. Geometri bliver både nemmere at forstå og sjovere, når eleverne selv bygger formerne.

- Og når opgaven er at bygge en bro, tager klassen ned til bækken, og den oplevelse, tror jeg ikke, at de glemmer, siger Martin.

Fridhem 3.jpg

Skyhøje karakterer til trygheden

Linda Smedjeborg er lærer i børnehaveklassen på Fridhem daginstitution og skole. Hun ser også kun fordele i udepædagogikken, ikke mindst psykosociale.

- Klasseværelsets vægge kan styre os ind i en fast kultur. Derfor er vores model med variation god, da den kommer alle elever til gode. Nogle fungerer bedre i et klasseværelse og andre udenfor. Det betyder, at alle børn kan få lov til at blomstre og finde rum til deres evner og nysgerrighed, siger hun.

Linda har tidligere arbejdet i en kommunal skole, og hun synes, at Fridhemsskolans børn både har det bedre og er sundere. Hun oplever samhørigheden som stærkere og mere tryg. Det blev også bevist i den seneste undersøgelse fra den svenske skoleinspektion - når det kommer til oplevelsen af tryghed, gav Fridhemsskolans elever deres skole en skyhøj karakter på 9,5 ud af 10.

- Deres kreativitet nyder også godt af et miljø, hvor de kan være børn og altid være i gang med forskellige projekter, såsom at bygge hytter i skoven.

Fridhem 4.jpg

Nemt at komme i gang

Selv i lærerteamet er kreativiteten høj og stemningen god.

- Vi får ligesom børnene lov til at blive den bedste version af os selv, forklarer Linda.

Til de skoler, der gerne vil i gang med mere udepædagogik, anbefaler hun at starte i det små.

- Det er egentlig meget enkelt. Pak en rygsæk med nogle mikroskop-æg og tablets, og lad børnene selv gå på opdagelse i naturen. Eller tag materialerne med ud for at træne tiervenner ude på græsplænen. Bare det gør noget ved læringen.

Nogle gange kan man gøre det modsatte, siger hun.

- Lad først børnene samle viden om frøer, og gå derefter ned til bækken for at se, om den er rigtig. Eller find ting udenfor, og undersøg dem i klasseværelset. Det er faktisk en form for kildekritik, afslutter Linda, inden det er tid til hendes næste lektion – udendørs, selvfølgelig.

Se forskellige emner og produkter til udendørspædagogik her

Glemt password?

Vil du være kunde hos os?

Du skal have et kundenummer eller enten et EAN-nummer eller et CVR-nummer for at handle hos os.

Registrer mig

Nulstil password

Skriv din e-mailadresse for at få tilsendt et nyt password.