Fable er en dansk-udviklet robot designet til undervisningsbrug. Robotten er opbygget i moduler og med programmering, som gradvist bliver mere kompliceret. Derfor er Fable egnet til undervisning helt fra folkeskolens 3. klasse op til universitetet. I praktiske såvel som teoretiske fag.
Fables styrke er at robotten bygger bro mellem verdener, som ellers kan være vanskelige at forene. Fable appellerer stærkt til elever og studerende indenfor så forskellige felter som faglig undervisning, teknologiforståelse og kreativitet.
Fable er også et stærkt kort i hånden på lærere og undervisere i forhold til at knytte undervisningen an til løsningen af virkelige udfordringer udenfor skoler og uddannelses-institutioner.
Fable robotten spiller perfekt ind i nye krav til læring i det 21. århundrede.
Vi lever i en tid, som stiller nye og store krav til elever og studerendes kompetencer. Tekniske og digitale kundskaber er i høj kurs i disse årtier. Det har affødt et stadigt større fokus på klassiske fag som matematik og fysik, men også hvordan vi kan øge de unges indsigt i teknologi og den digitale verden og hvordan al denne faglighed bringes i spil i forhold til at tænke nyt.
Indenfor undervisningslære og didaktik bliver der i disse år sagt og skrevet meget om eksempelvis STEM (Science, Technology, Engineering og Mathematics).
Som robot designet til undervisningsbrug spiller Fable perfekt ind i nye krav til læring i det 21. århundrede. Fable animerer lærere/undervisere og elever/studerende til at arbejde på tværs af traditionelle faggrænser og på tværs af klassetrin. Fable motiverer også børn og unge til at have større mod til at turde kaste sig ud i noget nyt… og lære værdien af at turde fejle.
En robot bliver levende gennem programmering. Fable tager elever og studerende i hånden, uanset hvilket niveau, de befinder sig på: Fra det enkle og visuelle programmeringssprog i Blockly til det mere kraftfulde tekstsprog Python.
Programmeringsgrænsefladen er opdelt i forskellige niveauer afhængigt af elevernes kompetenceniveau, fra meget enkel visuel programmering med Blockly, over mere avanceret visuel Blockly-programmering til mere advanceret tekstprogrammering med Python. Dette hjælper elever med gradvis at komme videre. Det er også muligt at udføre enkel databehandling på med grafer, eller logge data til filer til senere behandling, f.eks. i MS Excel. Interfacet giver en let at forstå introduktion til at komme i gang.